Anticoruptie.md: Moratoriu de ochii lumii. Cine construiește benzinării în Capitală

Pe parcursul anului 2016, în Chișinău au continuat să apară stații PECO, deși consilierii municipali au votat în luna februarie un moratoriu ce interzicea ridicarea unor astfel de construcții. Majoritatea firmelor vizate în decizie au neglijat interdicția, acționând Consiliul Municipal Chișinău în judecată și câștigând procesele. Astfel, peste vară, în oraș au fost ridicate cel puțin trei benzinării noi, iar în cazul altora pe șantiere se muncește cu spor. Lucrările au demarat cu proteste și revolte. Reprezentanții Primăriei declară însă că niciun lot nu a fost atribuit ilegal și promit că anul viitor Chișinăul va avea un concept clar de dezvoltare, care să nu permită admiterea neregulilor. Pe de altă parte, experții spun că numărul stațiilor de alimentare în Capitală este exagerat de mare și că la mijloc ar fi vorba despre scheme de corupție și „buzunarul gros” al funcționarilor. Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice, care au urmărit pe parcursul acestui an cum au evoluat lucrările și cum (nu) au acționat autoritățile, vă prezintă cine stă în spatele acestor afaceri. 

Pe 18 februarie 2016, Consiliul Municipal Chișinău a semnat un moratoriu prin care interzice proiectarea și construirea stațiilor PECO în Capitală, pe durata unui an. Decizia prevedea și sistarea autorizațiilor de construcție a șase stații de alimentare cu gaz și combustibil, ridicarea cărora era deja demarată sau urma să înceapă în viitorul apropiat. Totodată, conform actului, edilul Capitalei era obligat să elaboreze o nouă schemă de amplasare a stațiilor PECO în municipiu.

Consilierul municipal Ion Ștefăniță, cel care a elaborat proiectul deciziei, explica în nota informativă că numărul stațiilor de alimentare din oraș a atins cifre alarmante în ultimii zece ani. Potrivit lui, consilierii municipali au acceptat propunerile agenților economici de a proiecta și amplasa benzinării fără să țină cont de normele legislative, inclusiv în spații verzi, în apropiere de monumente istorice sau lângă zone de protecție a obiectivelor acvatice. Mai mult, niciodată nu s-ar fi luat în calcul opinia experților de mediu sau a localnicilor, iar protestele oamenilor nemulțumiți au fost tot timpul ignorate.

Potrivit Direcției Ahitectură a Primăriei Chișinău, la momentul declarării moratoriului, în oraș activau 120 de stații de alimentare cu produse petroliere și gaz. Tot atunci erau eliberate cinci autorizații de construire și șapte certificate de urbanism pentru proiectarea unor stații noi. Moratoriul n-a rezistat însă prea mult: benzinăriile de pe două din cele șase terenuri indicate în decizie sunt aproape gata, în alte două cazuri – pe șantiere se lucrează și doar pe două dintre aceste loturi lucrările nu au început. Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice au identificat însă și alte două cazuri care nu se regăsesc în decizia aleșilor locali privind moratoriul. Recent și-a început activitatea o nouă stație, iar într-un alt caz au demarat lucrările de construcție.

Buiucani: benzinărie ridicată cu scandal, ușă-n ușă cu o fabrică

Terenul din fața fabricii Artima. Foto: Cadastru

În sectorul Buiucani al Capitalei, intenția Xpetrol Grup SRL de a ridica două stații de alimentare – ambele pe strada Calea Ieșilor – a stârnit revoltă. Una urma să fie construită chiar la intrarea în parcul Alunelul (str. Calea Ieșilor 11/2), pe un teren cu suprafața de 0.068 hectare, iar cealaltă la câțiva metri distanță de fabrica Artima (str. Calea Ieșilor 6), pe un lot de 0.104 hectare. Xpetrol Grup arendează cele două terenuri încă din anul 2013, pe un termen de zece ani, după ce Vero-Nadina SRL, un alt agent ce se ocupă cu comercializarea carburanților și a produselor petroliere, i-a cesionat dreptul de arendă, obținut anterior în urma unui proces de judecată cu Consiliul Municipal Chișinău.

Pe 13 mai 2015, Ion Carpov, care pe atunci ocupa funcția de arhitect-șef interimar al Capitalei, și Nistor Grozavu, viceprimarul municipiului, au oferit SRL XPetrol Grup două autorizații de efectuare a lucrărilor de construcție a stațiilor de alimentare cu produse petroliere pe cele două terenuri de pe strada Calea Ieșilor. Asta chiar dacă, potrivit unei note semnate de șeful adjunct al Direcției disciplină și autorizații în construcții, din documentația de proiect lipsea avizul sanitar oferit de Centrul Național de Sănătate Publică, expertiza ecologică efectuată de Agenția Ecologică Chișinău, și avizul de prevenire și stingere a incendiilor a Direcției Salvatori și Pompieri, acte obligatorii potrivit legii. Anterior, reprezentanții companiei explicau lipsa documentelor prin faptul că emiterea lor „este un proces de durată”. Firma le-a obținut mai târziu, în pofida faptului că benzinăria din preajma străzii Calea Ieșilor 11/2, bunăoară, urma să fie amplasată la doar câțiva pași de la intrarea în parcul Alunelul, unde se află și un teren de joacă pentru copii.

Și viitoarea benzinărie din fața fabricii de articole de marochinărie Artima SA, unde în prezent lucrează circa de 150 de persoane, încalcă zona de protecție a edificiului ce se află la puțin peste zece metri de șantier. Mai mult, reprezentanții Serviciului de Supraveghere a Sănătății Publice din municipiul Chișinău au atenționat, în avizul sanitar, că stația de alimentare se va afla la o distanță de circa 45 de metri de la blocurile de locuit cu cinci niveluri din strada Calea Ieșilor 9, „fapt care poate crea imposibilități în asigurarea condițiilor de muncă și de trai corespunzătoare normelor în vigoare” și care, la fel, contravine legislației.

Stația din fața fabricii Artima. Foto: CIJM

În luna ianuarie, la scurt timp după demararea lucrărilor benzinăriei, mai mulți locatari ai blocurilor din preajmă au organizat un protest și au dat jos gardul șantierului. Ulterior, ei au semnat o petiţie în care și-au exprimat nemulţumirea faţă de construcţia stației PECO. Opinia locuitorilor ar fi trebuit consultată, de altfel, de către autoritățile publice înainte de emiterea actelor. Se pare însă că reprezentanții firmei, dar și autoritățile, au ignorat solicitarea locatarilor. Mai mult, după ce portalul Unimedia.info a realizat un reportaj despre lucrările de pe șantierul din fața fabricii Artima, reprezentanții Xpetrol Grup au scris o plângere la Poliție, prin care solicitau tragerea la răspundere a jurnaliștilor „pentru acțiuni cu caracter violent asupra angajaților companiei și pentru acțiuni de dezinformare și chemare a populației la acțiuni violente”.

La scurt timp după instituirea moratoriului, Xpetrol Grup SRL a acționat în judecată Consiliul Municipal Chișinău, motivând că firma are toate actele în regulă, o parte dintre lucrări deja au fost finisate, iar restul – suspendate fără niciun motiv de către aleșii locali. Mai mult, reprezentanții companiei consideră că aleșii locali și-au depășit competențele și că doar Inspecția de Stat în Construcții ar avea dreptul să dispună sistarea actelor permisive de construcție. Magistratul Garri Bivol de la Judecătoria sectorului Centru a dat dreptate agentului economic, precizând în hotărârea motivată că Primăria Chișinău nu are dreptul să sisteze actele permisive de construire sau lucrările de construcție în sine. „Inspecția de Stat în Construcții a confirmat legalitatea eliberării autorizațiilor de construcție suspendate prin decizia contestată și a invocat lipsa temeiurilor de sistare sau suspendare a acestora”, conform hotărârii din 22 aprilie 2016.

Astfel, instanța a decis anularea prevederilor moratoriului în ceea ce ține de construcția celor două benzinării din strada Calea Ieșilor. Contestată de Primărie, hotărârea a fost menținută și de Curtea de Apel. Potrivit lui Valeriu Bogdan, șef-adjunct al Direcției juridice, autoritatea locală urmează să conteste decizia și la Curtea Supremă de Justiție, în cel mai apropiat timp.

La aproape un an de la instituirea moratoriului, benzinăria din fața fabricii Artima este pe ultima sută de metri. Directoarea întreprinderii, Alexandra Can, spune că s-a împotrivit construcției, spre deosebire de autorități, care nu ar fi făcut nimic ca să stopeze instalarea benzinăriei. „Am făcut tot ce mi-a stat în puteri, doar că eu n-am putut să contracarez ceea ce au decis instanțele cu tăcerea organelor publice locale. Lotul nu-mi aparține, iar în caz de protest sau dacă le-aș fi încurcat, m-ar fi tras la răspundere pe mine, pentru cauzarea prejudiciului. Nu am putere să lupt cu fărădelegile. Ce poate să facă Artima în fața unei instanțe de judecată?”, se întreabă indignată femeia de afaceri. „În caz că explodează, ce facem cu angajații fabricii? Aici lucrează multă lume, fabrica are o capacitate de 800 de locuri într-un singur schimb. Acum sunt mai puțini, dar la vară pot fi mai mulți”, mai adaugă ea.

Pe de altă parte, terenul din preajma parcului Alunelul a rămas neatins. Într-un răspuns remis de către actualul arhitect-șef interimar al Capitalei, Sergiu Borozan, se precizează că la 15 martie 2016 a fost creat un grup de lucru la Primărie, care urma să aplaneze conflictul iscat între Xpetrol Grup și autorități, cu privire la construcțiile din str. Calea Ieșilor. La ultima ședință, din 10 mai 2016, s-a convenit ca firma să renunțe la lotul din preajma parcului Alunelul, cu condiția să-i fie oferit un alt lot în schimb. „Li s-au propus două variante cu care domnii nu prea sunt de acord. Unul pe care și l-ar dori – municipalitatea nu acceptă să-l cedeze”, a specificat Sergiu Borozan.

Compania Xpetrol Grup SRL a post fondată în decembrie 2013 și are în prezent patru asociați: Ivan Ivasișin, care este administrator al firmei, și Nicolai Colesnic, Mihail Procopciuc și Ion Postolachi. Apartamentul ultimului servește drept adresă juridică a firmei. Tot ei sunt fondatori ai încă două firme licențiate în comercializarea produselor din petrol – Eximob Grup SRL și Pictrol SRL – fondate în 2014 și 2013, respectiv, toate înregistrate la aceeași adresă. Solicitat de Anticoruptie.md, un reprezentant al companiei Xpetrol Grup ne-a spus că singura persoană care ar putea discuta cu noi referitor la cazurile din strada Calea Ieșilor este directorul companiei, dar el s-ar afla peste hotarele țării.

UPDATE Directorul Xpetrol Grup SRL, Ion Postolachi, a revenit cu un apel la câteva ore după publicarea anchetei, ca să ne spună că am scris falsuri și că el deține toate actele necesare pentru construcția benzinăriei. „Avizul medicinei, cel de la pompieri, de la poliție și cel ecologic – toate documentele sunt în regulă, sunt la mine, exact așa cum spune legea, iar dumneavoastră duceți lumea în eroare. Dacă nu aveam documentele, nu primeam autorizația, că ea nu se oferă pur și simplu. Dumneavoastră faceți trimitere la Primărie, dar cei de la Primărie, în loc să ajute businessmanii, le pun bețe în roate. Și ce dacă e benzinărie? Eu deschid locuri de muncă, fac clădirea frumoasă, conform tuturor normelor și legilor noastre. Dacă nu încalc legea, de ce nu am dreptul să construiesc?”, ne-a apostrofat businessmanul.

Omul de afaceri s-a arătat indignat de faptul că reporterii au menționat calitatea lui de fondator în celelalte firme. „Cu ce ocazie dați astfel de informații în presă? Cine v-a oferit dreptul? Nu este necesar să dați informații despre oameni la toată lumea, să faceți fotografii și să le publicați”, a mai comentat Postolachi.

Terenul din fața parcului Alunelul. Foto: CIJM

Botanica: două benzinării noi pe viaduct, în preajma parcului Valea Trandafirilor

Peste drum de benzinărie, zeci de locuitori iau zilnic apă din izvor. Foto: CIJM

Pe viaductul spre sectorul Botanica al Capitalei, pe ambele părți, sunt amplasate șase benzinării, două dintre care au fost ridicate peste vară, moratoriul fiind la fel neglijat. Una dintre ele a început să lucreze recent și se află chiar în coasta parcului Valea Trandafirilor, pe un teren de 0,11 hectare de la intersecția străzii Trandafirilor cu bulevardul Dacia. Pe lângă stație PECO, în clădirea de sticlă din preajmă, cu o suprafață de 351,9 metri pătrați (potrivit Cadastru), se va afla un salon de expoziții auto și mai multe oficii, potrivit proiectului.

Inițial, firma beneficiară, Fibexmol SRL, arenda cinci ari din teren, pe care pornise ridicarea unui salon pentru expoziții auto. Consiliul Municipal Chișinău a decis darea în arendă a lotului la sfârșitul anului 2010, pe un termen de 15 ani, iar contractul de arendă a fost semnat la doar o săptămână după ce a fost creată compania. Peste doi ani, șefii firmei și-au dorit să lărgească proiectul și s-au adresat la Primărie cu solicitarea de a privatiza 11 ari de pământ aferent construcției nefinisate. Aceștia au obținut undă verde de la CMC în noiembrie 2012, în schimbul sumei de 172.802 lei.

La finele lunii martie 2014, autoritățile locale au aliberat o autorizaţie pentru tăierea a patru pini, doi arţari şi 220 de arbuşti de ienupăr. Întreprinderea Municipală Spaţii Verzi a estimat costul plantațiilor verzi la aproape 55.000 de lei. Pe lângă faptul că benzinăria este în parc și la mai puțin de 50 de metri de cel mai apropiat bloc locativ, amplasarea lui contravine și normelor sanitare și ecologice: vizavi se află un izvor cu apă potabilă de care se folosesc zilnic foarte mulți locatari din zonă. Un regulament aprobat de Guvern în septembrie 2015 interzice amplasarea staţiilor PECO în zona de protecţie a bazinelor acvatice, a surselor de alimentare cu apă potabilă, în zonele verzi sau cele de protecție a monumentelor istorice şi culturale.

Fibexmol SRL a fost înregistrată în noiembrie 2010 de către Antonin Spînu și Nicolae Boghiu, având sediul juridic în satul Mileștii Mici, raionul Ialoveni. Firma are ca gen principal de activitate întreținerea și repararea autovechiculelor și, potrivit informațiilor de la Camera Înregistrării de Stat, comerțul cu produse din petrol nu este în lista activităților. Am încercat să luăm legătura cu reprezentanții firmei, însă nimeni nu ne-a răspuns la telefon.

Benzinăria din str. Trandafirilor. Foto: CIJM

La mai puțin de un kilometru distanță, în preajma complexului locativ din strada Melestiu, este pe ultima sută de metri o altă stație PECO, de această dată în complex cu o spălătorie auto, conform proiectului. Construcția ei a pornit în noiembrie 2015. Potrivit datelor de la Cadastru, Untavicom SRL arendează cele 0,08 hectare de pământ din anul 2003, contractul fiind reînnoit în 2011, pentru un termen de zece ani, fără drept de privatizare a lotului. Primăria Chișinău a eliberat autorizația de construire în mai 2015 și proape 40 de plopi, arțari, ulmi, salcâmi și alte specii de copaci au fost defrișați pentru a face loc viitoarei construcții.

Schemă: openmoney.md

Untavicom SRL a fost fondată în anul 1999 de către Luconex SRL, iar administrator al firmei este Serghei Bulat. Luconex SRL, la rându-i, este o firmă creată în 1997, de către Leonid Kijner și Boris Jovna, și administrată de Valeriu Roșciupchin. Firma prestează servicii de construcție a clădirilor. Tot ea mai este fondator al firmelor Luconex Plus SRL, înregistrată în anul 2008, Servo-Lain SRL și Alfa Construct SRL.

Untavicom SRL, Luconex Plus SRL  și Alfa Construct SRL își au sediul pe str. Mitropolit Dosoftei 89, din sectorul Buiucani al Capitalei. La această adresă se află mai multe blocuri de locuit și garaje, unul dintre care a aparținut în trecut lui Boris Jovna și Grigori Kijner. (Grigori Kijner a fost director comercial al proiectului Coliseum Palace, unul dintre cele mai scumpe proiecte imobiliare din Republica Moldova pe vremea când era finalizat, în anul 2010 – n.r.).

Boris Jovna și Leonid Kijner, fondatorii companiei Luconex SRL, au deținut în trecut firma Luktrans SRL, astăzi lichidată, ambele înregistrate pe str. Nucarilor 30, din Chișinău, unde se află o casă de locuit în proprietatea Polinei Kijner. Ultima l-a avut ca administrator tot pe Serghei Bulat.

Firma Luconex SRL mai deține un imobil vizavi de Universitatea de Stat, pe strada A. Mateevici 67. Este vorba despre o vilă urbană ce datează de la începutul secolului XX – monument de arhitectură de însemnătate națională, demolat parțial în mai 2013. La ședința Consiliului Național al Monumentelor Istorice din 17 martie 2016, antreprenorul a primit undă verde la proiectul de construire a unui edificiu multifuncțional pe acest teren, cu condiția de a renova monumentul de arhitectură.

Leonid Kijner este cunoscut în comunitatea evreiască drept un antreprenor de succes, care a făcut mai multe acte de binefacere în susținerea minorității. Potrivit datelor, el este și administrator al întreprinderii mixte moldo-ruse Lukoil-Market-Moldova SA, cu adresa juridică pe str. V. Alecsandri 119, unde se află sediul Comisiei Electorale Centrale. De fapt, anume această adresă era indicată drept sediu al firmei Untavicom pe certificatul de urbanism și autorizația de construire a stației PECO din str. Melestiu.

Între timp, pe stația de alimentare a apărut brandul Bemol. Potrivit unui răspuns recepționat de la Iolanta Mura, director general Bemol Retail SRL, firma nu este proprietara stației, ci o va închiria de la Untavicom SRL.

Citește continuarea pe Anticoruptie.md.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *